De prin lume

De ce greșește Guvernul României?

Petrisor Peiu

Petrisor Peiu

1.Faptele: Romania acordă un împrumut de 150 milioane de Euro cu o dobandă anuală de 1,5% (cam de 15 ori , cel puțin, decît orice dobandă accesibilă Republicii Moldova) pe termen de 5 ani (neuzual de mare, de obicei maxim 3 ani) catre Republica Moldova.

2. Semnificația: suma reprezinta 12-13% din bugetul pe 2015 al RM sau cheltuielile bugetare pe 2 luni; cu aceasta sumaă, Romania devine al doilea cel mai mare creditor al RM, cu o pondere de 9%, dupa FMi si inaintea BEI.

3. Înțelesul: Romania se comportă ca o asistentă medicală care duce pe furiș un pachet dețigări unui bolnav de pneumonie, în pofida recomandării doctorilor (FMI si UE)!!!

4. Scop: de ce o face? Simplu, pentru ca dl. Ponta doreste să cîștige electorat în 2016 într-un mod neprincipial

5. Greșeala: RM nu are nevoie de rezerve bugetare care să se cheltuie ineficient; RM are nevoie de investiții și de reforme care să aducă o dezvoltare sustenabilă și continuă; acești bani vor menține cheltuielile bugetare ale unui sistem nereformat și, în plus, vor ostiliza FMI/UE impotriva României

6. Concluzia: Pe termen mediu, vor avea de pierdut și RM și România

De ce greșește Romania –(partea a II-a):

1. abordare instituțională: este absolut neprincipial și ilegal ca Primul Ministru să lanseze și să execute inițiative de politică externă, cu atât mai mult pe un subiect care ar trebui sa reprezinte o prioritate națională și unde inițiativele ar trebui sa reflecteze un consens politic si la nivelul societății; în măsura în care Guvernul va continua cu aplicarea initiativei de implementare a împrumutului de 150 milioane Euro catre Republica Moldova vom avea doua consecințe triste: – vom constata eșecul Președenției de a prelua si „împinge„ problematica care unește astăzi societatea romanească și care, din păcate, ar trebui să fie încadrată încă la politica externă: situarea Romaniei față de Republica Moldova; – vom avea motive sa suspicionăm o execuție „neprincipială„ a contractului de împrumut ; vom putea ,de exemplu sa cerem Curții de Conturi să cerceteze dacă nu cumva o dobandă de 1,5% pentru baniii publici nu este o risipire a resurselor publice; vom putea sa credem ca banii vor fi cheltuiți sub directa supraveghere a mai-recentului interlocutor al dlui. Ponta si anume Plahotniuc, în folosul reciproc ai celor doi „social-democrați„, etc.

2. abordarea legală si financiară: cum va putea Romania să justifice că incalcă principiile acceptate in UE privind utilizarea banilor publici: – cum va putea sa justifice un împrumut acordat unui stat , ceea ce numai Federația Rusă și China mai fac? – cum va putea să justifice dobanda la care se face acest împrumut? – în condițiile în care Romania este net creditată extern, cum va justifica alocarea ca împrumut extern a unor bani primiți tot ca credit extern, în condițiile in care orice împrumut extern interzice expres astfel de împrumuturi? -de ce nu există dezbatere publică în acest sens? – care este poziția Băncii Naționale? – care este poziția Comisiei Europene, nu cumva ne paște un nou conflict instituțional?

3. abordarea națională: cine va cheltui acești bani: – partidul condus de Marian Ilici Lupu care are ca principal discurs condamnarea „fasciștilor români„ -partidul dlui. Plahotniuc, suspectat de cele mai odioase afaceri cu banii publici; -partidului dlui. Marian Ilici Lupu, speaker-ul Parlamentului care a votat legi declarate anti-romanești între 2005-2009 – partidul dnilor. Lupu si Plahotniuc care negociază fuziunea cu PCRM? Păi a ajuns Romania sa finanțeze poltic si financiar burghezia colonială sovietică, adică chiar Papașa Voronin? -partidul dlui. Filat, care a umilit în repetate rînduri Romania și pe reprezentanții săi, punînd-o la coadă în spatele Bulgariei si Ungariei; – partidul dlui. Filat care se ocupă cu scoaterea manualelor de Istorie a Românilor; -partidele celor doi Vladimiri care l-au expulzat pe unionistul George Simion – partidul dlui. Filat care a inventat „minoritatea moldovenească „ din Ucraina, etc.

4. abordarea economică: efectele economice asupra populației din Republica Moldova și asupra economiei acestui stat vor fi reduse la finanțarea deficitelor pe o perioadă de cîteva luni, nu vor rezolva nici o problemă de fond.Cea mai mare parte va hrani oligarhia cleptocratică a PLDM-PD, va fi cheltuită de către exact aceiași oameni care au girat și executat furtul miliardului de dolari; dacă , de exemplu, guvernul va aloca acești bani către acoperirea gaurilor de la BEM și BS? Daca guvernarea Plahotniuc-Filat va dezvolta proiecte din care să se hranească doar pe ei? Ce garanție am eu, contribuabil român unionist, că banii nu se vor duce la BEM sau nu vor finanța ofițerii SIS care se ocupă de cazul „Simion„? De ce sa nu cheltuiască România direct acei bani pentru proiecte proprii , în favoarea întregii societăți din Republica Moldova?

5. abordarea investitorilor străini (finanțatorii Romaniei, instituționali sau nu): nu se poate sa credităm Romania la un cost scăzut sau să acordăm fonduri structurale Romaniei și, cu acești bani, Romania să finanțeze un alt stat, guvernat de catre un guvern care a patronat „dispariția„ a o cincime din PIB-ul propriu! Tehnic vorbind, toate imprumuturile Romaniei au destinatie precisa, ele nu pot fi deturnate catre alte scopuri cum face acum veselul guvern dr. Ponta.

6. abordarea pragmatică; FMI nu are ca scop, deocamdată, încheierea unui acord cu Republica Moldova, UE a incetat finanțarea, de ce să fie România „spărgătorul de grevă?„

Concluzia: avem bani disponibili, vrem sa-i alocăm proiectului de țară Republica Moldova, foarte bine! dar s-o facem nemijlocit, nu finanțînd entități bănuite de corupție si anti-romanism, adică să pună mîna Guvernul Romaniei să investească cei 150 milioane Euro în Republica Moldova direct sau sprijinind companii romanești care vor să investească acolo.

 

Petrișor Peiu, Fundația Universitară a Mării Negre