De prin lume

NATO și securitatea regională. Cazul Republicii Moldova Implicatii de ordin economic

nato-logoOptiuni strategice pentru Republica Moldova
1. Aderarea la UE
2. Aderarea la Uniunea Economica Eurasiatica din postura de tara neutra
3. Pastrarea Republicii Moldova in afara oricarei uniuni de state

republica-moldovaOptiuni strategice pentru Republica Moldova
3. Republica Moldova in afara oricarei uniuni de state:
-greu de imaginat un astfel de viitor intr-o regiune impartita in doua blocuri mari, direct antagonice;
-dependenta exclusiva de statutul viitor al Ucrainei: atata timp cat Ucraina isi pastreaza actualul statut incert, acesta este posibil si pentru Republica Moldova;
-un statut economic incert, cu schimburi economice greoi de realizat, fiind in afara fluxurilor principale: nu exista decat state mari (China, India sau Turcia)  care  cresc economic si isi reduc decalajul relativ fata de statele OCDE; toate celelalte tari care „cresc” sunt angrenate in forme asociative de natura politica si economica.

Optiuni strategice pentru Republica Moldova
2. Aderarea la Uniunea Economica Euro Asiatica (UEEA):

Country

Population

GDP 2011 (In Millions USD)

GDP   2012 (In Millions USD)

per   capita

Belarus

9,459,000

59,735

63,259

6,739

Russia

143,455,000

1,899,056

2,021,960

14,247

Kazakhstan

17,027,000

183,107

196,419

11,773

Kyrgyzstan

5,717,000

6,199

6,473

1,158

Uzbekistan

30,214,000

45,353

51,168

1,737

Tajikistan

8,044,000

6,523

7,592

953

EAEC   total

213,916,000

2,189,991

2,346,871

10,971

Optiuni strategice pentru Republica Moldova
1. Aderarea la UE: (date sintetice 2013 si 2014)

Gross domestic product,   constant   prices

Percent change

0.176

1.609

Gross domestic product, current prices

U.S. dollars

Billions

17,371.618

18,451.080

Gross domestic product based on   purchasing-power-parity (PPP)   valuation of country GDP

Current international dollar

Billions

16,260.640

16,773.339

Gross domestic product based on   purchasing-power-parity (PPP) per   capita GDP

Current international dollar

Units

32,151.657

33,083.930

Gross domestic product based on   purchasing-power-parity (PPP) share   of world total

Percent

18.691

18.413

O viziune globala a securitatii europene

 

Imagine1

O viziune globala a securitatii europene
Atat NATO cat si UE au cate 28 de membri, dintre care 22 sunt comuni;
Exista 6 state care sunt membri UE fara a fi membri NATO: Austria, Finlanda, Irlanda, Malta si Suedia pe de o parte si Cipru pe de alta parte (pozitia Turciei in NATO determina pozitia Ciprului in raport NATO);
Dintre acestea, Malta si Irlanda nu au o pozitie relevanta in acest ansamblu, Suedia este traditional neutra, Austria este in mijlocul blocului NATO iar Finlanda si-a castigat demult independenta promitand neutralitatea (oricum Norvegia este membru NATO).
Din punct de vedere strategic, politic si economic premiza de baza a existentei blocului economic UE este umbrela de securitate NATO: fara existenta NATO , UE ar fi fost imposibil de imaginat;
Toate tarile de granita intre blocul UEEA si UE sunt membri NATO, cu exceptia istoric motivata a Finlandei;
Tot blocul tarilor estice foste socialiste a urmat acelasi parcurs: a intrat in NATO si apoi in UE;
premiza esentiala a unei piete unice europene functionale este securitatea; UE nu are instrumente sa asigure securitatea granitelor si nici nu le poate dezvolta in viitorul apropiat sau de medie perspectiva;
Existenta NATO este garantul existentei UE: niciodata UE nu se va extinde in afara umbrelei NATO.

Locul Republicii Moldova in acest ansamblu
Republica Moldova este o tara foarte mica , cu probleme de integritate teritoriala (Transnistria), saraca, cu capacitati militare insignifiante si cu o relatie ambigua cu Federatia Rusa.
De ce ar accepta UE aderarea Republicii Moldova?
Este RM un teritoriu bine definit geografic? Nu!
Este RM un teritoriu sigur? Nu!
Este piata RM o miza semnificativa? Nu!
Este sigura o investitie din UE facuta in RM? Nu!
Este justificat pentru UE sa importe un conflict inghetat? Nu!
Are UE resurse interne de coeziune pentru a sprijini un nou front cu Federatia Rusa? Nu!
In plus, sprijinul populatiei din RM pentru ideea aderarii la UE este insuficient (sub doua treimi, spre jumatate).
Nu exista nici o motivatie pentru UE sa accepte ca un nou membru Republica Moldova!
Explicatia particulara a acestei demotivari este lipsa securitatii (pe langa explicatia generala de atenuare a entuziasmului extinderii, valabila si pentru Balcanii de Vest sau Turcia)

Este realist sa gandim viitorul Republicii Moldova in NATO?
Daca Republica Moldova doreste sa adere la Uniunea Europeana, va trebui sa treaca intai hopul aderarii la NATO;
NATO este singura organizatie suprastatala care poate compensa deficitul de securitate/siguranta al Republicii Moldova;
Singura modalitate de extindere spre Est a UE este sa paseasca pe un sol NATO;
Lobby-ul de afaceri din UE nu doreste expansiunea pietei unice in afara umbrelei NATO din urmatoarele motive:
– exista riscul de a aloca resurse intr-o zona instabila  in care rezultatul investitiilor sa fie oricand pierdut (in urma unui conflict);
– daca mediul privat de afaceri nu are curaj sa activeze intr-o piata nesigura, de ce sa cheltuiesti resurse importante pentru a realiza acolo o infrastructura de afaceri;
– nu este clara perspectiva de aducere  a pietei RM la standardul UE atata timp cat existenta tarii in sine se pune in discutie;
-costul economic al unui conflict politic cu Federatia Rusa este atat de mare incat UE nu vrea sa si-l asume.
Daca RM ar fi membru NATO, toate aceste aspecte nu ar mai putea fi sustinute de scepticii expansiunii UE catre Est.

Ce presupune integrarea in NATO din punct de vedere economic?
Primul pas ar fi indeplinirea criteriilor de economie de piata , in acceptanta SUA; este un proces in care sunt implicate in principal Departamentul de Comert (DoC) si  USTR (US Trade Representatives);
Acest lucru presupune indeplinirea unui set de masuri care conduc la transparentizarea economiei, domnia legii (rule of law), reducerea coruptiei, adoptarea unor reguli acceptate pe plan international; acest lucru va conduce cu necesitate la pierderea controlului asupra economiei a factorului politic si a retelelor informale de monopolizare privata a economiei;
O conditie esentiala va fi rezolvarea disputelor comerciale sau legale cu companii americane sau canadiene;
O alta conditie va fi incetarea practicilor anticoncurentiale (asociate dumping-ului);
Fara sustinerea activa din partea mediului de afaceri american din RM sau care are interese comerciale in RM nu se va lua niciodata in calcul un astfel de statut.
Schimbarea paradigmei industriei de aparare este esentiala: ea trebuie plasata in tendintele urmate de tarile NATO;
Modalitatea de control parlamentar a organismelor de reglementare a pietei trebuie sa fie foarte clara si eficienta;
Trebuie infiintate institutii economice noi sau umplute cu noi competente cele infiintate formal;
Independenta unor organisme de reglementare a pietei trebuie probata in timp.
Trebuie reduse vulnerabilitatile de ordin strategic ale economiei Republicii Moldova:
– o economie dezechilibrata , mult prea bazata pe agricultura;
– dependenta de remitentele cetatenilor aflati in afara granitelor;
– insecuritatea energetica cronica;
– insuficienta resuselor interne de dezvoltare;
– dependenta de relatiile comerciale si de export de forta de munca cu Federatia Rusa. Trebuie gasit un „sponsor” al acestei integrari : un stat puternic din prima linie NATO care sa impinga republica Moldova pe agenda NATO, asa cum Romania a avut-o pe Marea Britanie a lui Tony Blair;
Aceasta insemna identificarea unui proiect economic comun de anvergura mare la scara nationala, care sa implice factori importanti din industria de profil (cazul BAE Systems sau EADS pentru Romania).

Care este astazi relatia intre NATO su UE
Dezbaterea intre „carolingieni” (adeptii realizarii unei politici proprii de securitate a UE) si „atlantisti”  (cei care spun ca NATO tocmai asta asigura), cu Franta si Marea Britanie in posturi reprezentative pentru cele doua curente a condus la propunerea celor „big five” (Franta, Germania, Italia, Spania si Polonia) din 2011 de creare a unui stat major comun , respinsa de catre Marea Britanie.
Principiul celor „3D” guverneaza relatia UE-NATO:
•   no duplication of structures that already existed within NATO;
•   no discrimination of NATO members that were not EU members;
•   no decoupling of the transatlantic link
•   Pivotarea SUA catre Asia conduce la o dezangajare relativa a principalului aliat din Europa si Orientul Mijlociu , ceea ce creeaza doua scenarii posibile viitoare:
•   – transformarea NATO intr-un „NATO global” , cu un pilon european(UE) si unul american, ceea ce nu ar include un rol clar pentru Turcia sau
•   – realizarea unei Europe a „cercurilor concentrice” in care un nucleu redus de tari europene sa dezvolte o integrare militara puternica , pe principiul PESCO – Permanent Structured Cooperation (asa cum apare in Tratatul Lisabona), care sa ingaduie operatiuni militare comune fara angajarea plenara a NATO.
•   Dezangajarea SUA din Europa nu va presupune pe termen scurt si o dezangajare din zona Marii Negre , ci dimpotriva.
•   Mai mult, nu se poate concepe o integrare militara regionla reala in Europa Centrala si de Est, avand in vedere atitudinile strategice diferite ale Poloniei, Romaniei si Tarilor Baltice (pro-atlantista infocate) pe de o parte si ale Ungariei  Bulgariei si Greciei pe de alta parte  (cu un ochi deschis larg  catre chemarile Federatiei Ruse).

Avantaje si costuri ale integrarii in NATO
Securitatea este o resursa importanta pentru orice natiune;
NATO a fost infiintata pentru a apara Europa de primejdia definita ideologic , iar UE pentru a preveni un nou conflict  intre Franta si Germania;
Istoria regiunii extinse a Marii Negre arata ca aliantele non-militare nu tin „conflictele departe de regiune”;
Securitatea este o categorie economica, deci integrarea in NATO aduce cu sine beneficii importante;
Integrarea in NATO reduce semnificativ spatiul de manevra pentru asa-numita „stupidity of politicians”;
Cel mai mare si mai vizibil beneficiu il reprezinta cresterea semnificativa a fluxului de investitii straine dupa integrare (cu 166% in primul an in cazul Romaniei, cu procentaje intre 12 si 188% pentru celelalte state); important este ca fluxul diferential de investitii straine nu a scazut niciodata in primii 10 ani dupa integrare, adica se creeaza o tendinta ireversibila.

Avantaje ale integrarii in NATO
Apararea colectiva reduce costurile nationale ale apararii;
Dimensiunea economica a securitatii este data de articolul 2 al tratatului (ignorat datorita esentialului articol 5)- intrarea in clubul economic cel mai puternic al planetei;
Calitatea de membru NATO nu reprezinta un beneficiu economic instant „per se” ci mai mult un mecanism suplimentar de crestere a competitivitatii globale;
Procesul de integrare presupune un drum lung de reforme institutionale in scopul transformarii unei economii centralizate intr-una de natura liberala;
Cresterea vizibilitatii globale a pietei nationale, in special in ochii marilor economii din afara UE : SUA, Coreea de Sud, Japonia, Canada, Australia, etc.

Costuri ale integrarii in NATO
Costuri asociate calitatii de membru NATO: directe si indirecte;
Costuri indirecte:
– cheltuielile aferente crearii si mentinerii fortelor militare la standarde NATO si in regim de interoperabilitate cu fortele NATO; desi aceste costuri se regasesc in mare si in cadrul Parteneriatului pentru Pace sunt si cazuri care nu se regasesc in acestea, precum cele aferente programului „NATO`s Airborne Early warning and Control Forces” (achizitie de avioane cu echipamente radar speciale)
– mentinerea reprezentatei statului membru la Brussels si a reprezentantei SHAPE la Mons;
– bugetul apararii care trebuie sa fie peste 2%.

Distributia cheltuielilor de aparare pe glob

Imagine31

Distributia bugetelor apararii in statele membre NATO

Imagine21

Costuri ale integrarii in NATO
Costuri directe: cheltuielile administrate direct de catre NATO, bazate pe contributiile statelor membre; modalitatea de alocare nationala a fondurilor comune pentru NATO este data de catre o formula stabilita de catre NATO, impreuna de statele membre care ia in calcul :
– marimea PIB-ului national
– PIB-ul in metodologia PPP, etc si care in medie se situeaza la 0,027% din PIB.
Bugetul comun NATO se poate divide in trei: civil, militar si NSIP

Clarificari despre NATO
Tarile Parteneriatului pentru Pace nu beneficiaza de garantii de securitate colective; numai tarile membre au aceste garantii;
Terorismul nu afecteaza doar statele membre NATO;
Nu exista nici o incompatibilitate intre calitatea de membru NATO si investitii straine provenite din spatiul UEEA (din Rusia cu predilectie); dimpotriva, statisticile indica o triplare a vitezei de crestere a investitiilor rusesti dupa integrarea statelor foste socialiste  in NATO!

Concluzii
1. Nu exista nici o cale de a adera la UE fara a avea calitatea de membru NATO inainte pentru statele foste socialiste, mai ales pentru cele de frontiera cu spatiul UEEA;
2. Avantajele economice ale integrarii in NATO sunt uriase, compensand orice fel de costuri;
3. Nu exista nici un stat estic sau centra-european care a devenit membru NATO si care nu a avut o evolutie economica abrupt pozitiva;
4. Poate securitatea nu este cea mai importanta resursa dar in spatiul central si est-european este o premiza a afacerilor importante si mai ales a dezvoltarii economice.

Aceasta analiza a fost publicata prin amabilitatea domnului Petrișor Peiu, unul din prietenii blogului Vrancea Altfel

Distribuie:

Comments are Closed

Theme by Anders Norén