Tinerii vor să fie ascultați. Se propune înființarea grupului de initiativă civică Tineret în (re)acțiune!

De prin Vrancea

 Motto: “Adulții să nu uite că au fost și ei ca noi și, la timpul lor, au dorit să schimbe lumea” Anamaria, Focșani

  • Liceenii interesați de problemele generației lor se vor reuni sâmbătă, 23 Septembrie 2017, de la ora 12.00, în sala mică a Ateneului Pastia

Zeci de tineri au participat în ultimele luni la o consultare publică prin intermediul căreia au dat glas problemelor generației lor și au făcut propuneri de îmbunătățire a vieții de licean vrâncean. Prin proiectul “Tineretul nu mai tace! Tineretul reacționează!”, Clubul de Jurnalism și implicare civică Tineret în (re)acțiune și-a propus să-i asculte pe tineri, iar pe termen mai lung să le stimuleze apetitul de a se implica activ în viața comunității și de a căuta chiar ei soluții la problemele care îi afectează. Lipsa spațiilor verzi și a infrastructurii pentru petrecerea timpului liber, condițiile grele de navetă, numărul mic de evenimente organizate pentru tineri, acces liber la muzee, lipsa de respect și încredere, ca și plictiseala și poluarea urbană sunt probleme pe care tinerii din comunitate le-ar vedea rezolvabile fără prea multe costuri financiare printr-o mai bună cooperare, dar și dacă autoritățile ar apleca urechea și la problemele lor. Adolescenții mai cer programe de mentorat și educație pentru viață, oportunități de voluntariat și joburi part- time pentru a învăța cum este viața reală și pentru a-și umple în mod eficient timpul liber.

Cu pătura în parc, piste de biciclete, cinema în aer liber…

După cum se știe, orașul Focșani duce o lipsa acută de spații verzi și zone de agrement. O problemă a revenit constant în răspunsurile tinerilor și anume reabilitarea Parcului “Nicolae Bălcescu”, cea mai mare zonă verde a municipiului. “Locul meu preferat din Focșani este Parcul Bălcescu deoarece e un loc liniștit, în care îmi place să mă relaxez. Dacă și-ar da cineva interesul cu siguranță acest loc ar arăta foarte bine. Păcat însă că băncile sunt aproape dărâmate,”peticite” cu o scândură-două care le fac chiar mai incomode, buruienile cresc din asfalt și spatiile unde ar trebui să fie flori și gazon, fântâna nu e pornită aproape niciodată, iar apa care rămâne este lăsată acolo până capătă un aspect oribil care urâțeste parcul. De asemenea, fostul club este acum o ruină care arată ca în filmele de groază. În opinia mea, acel loc ar trebui dărâmat și extins parcul sau făcut acolo ceva drăguț pentru oameni. Mi-ar plăcea ca parcul să fie mai curat și să se permită statul pe pătură acolo unde este posibil, așa cum se face în București și alte țări. E foarte relaxant”, a fost opinia unuia dintre tinerii care au participat la consultare. S-a propus și amenajarea unor piste reale pentru biciclete, dar și spații de recreere pe lângă unitățile de învățământ. “Școlile, liceele nu au locuri de recreere cu suficient spațiu verde și bănci. E cam rău să stai la fereastră în pauză și să privești doar ciment, ruine și clădiri cenușii. Locuim aici de când ne-am născut și când ieșim în oraș nu prea avem variante de distracție. Un cinema în aer liber sau unul pentru efecte 7D ar suna drăguț”, a sugerat un alt tânăr participant la procesul de consultare publică.

Naveta, o corvoadă

Elevii navetiști au foarte multe de spus cu privire la condițiile din mijloacele de transport în comun, stațiile de autobuz sau decontarea abonamentului. Aceștia au cerut demararea unei campanii pentru îmbunătățirea condițiilor de navetă și acordrea de gratuitate pentru elevii navetiști. “Transportul în comun este execrabil. Unii șoferi nu opresc în stații pentru a ne lua către scoală din pricina aglomerației și, mai mult, nu se comportă civilizat cu cei care plătesc bilet”, spune Danuț, elev de liceu, care a demarat și un proiect online prin care vrea gratuitate pentru elevii navetiști. Ministerul Educației recunoaște că prețul navetei conduce la creșterea ratei abandonului. Trecerea de la gimnaziu la liceu înregistrează, an de an, pierderi mari în rândul celor care ar trebui să îşi continue studiile. Lipsa banilor face ca elevii să renunţe la şcoală, pentru că naveta este costisitoare pentru familie. Iată ce propune Răzvan, un alt elev navetist: “Mi-aș dori amplasarea unui refugiu în statia de microbuz din Dumbrăveni, în scopul adăpostirii navetiștilor – și implicit a elevilor –  tinând cont că a anul școlar se derulează în mare parte în timpul sezonului rece. După modeul trenurilor, îmi doresc staționarea autobuzelor în statie timp de aproximativ un minut”.

Vocea tinerilor

Problemele ridicate de tineri au fost diverse, concrete, dar au fost și luări de poziție care arată deznădejdea și îngrijorările tinerei generații față de viitor, față de nepăsare, neimplicare și dezolarea care cuprinde societatea.

Iată ce spun tinerii:

  • “Cred că cea mai mare problemă este bula în care trăiesc tinerii din Vrancea până când termină liceul și merg la facultate într-un oraș mare unde văd că, de fapt, lumea e mult mai mare decât credeau ei. Cred că proiectele de mobilitate sunt o necesitate și cu cât se întâmplă mai mult schimb de know-how între tineri din orașe diferite (nu neapărat din România) cu atât se poate sparge această „bulă”.”
  • “Una dintre problemele importante cu care se confruntă tinerii din Focșani este lipsa unor activități care să fie bazate pe interesele și pasiunile/hobby-urile lor. Spre exemplu, cursuri de scriere creativă, de fotografie, cenacluri literare pentru adolescenți, întâlniri destinate lecturii de grup, precum și mai multe activități sportive ar atrage tinerii și i-ar determina să se dezvolte.”
  • “Tinerii nu sunt luați în serios dacă nu există un adult care să vorbească în numele lor.”
  • “Lipsa interesului profesorilor pentru materia pe care o predau. Lipsa interesului elevilor pentru materiile ce nu sunt predate în așa mod încât elevul să fie atras și dornic să înțeleagă. Cred că problemele de genul ar putea fi rezolvate dacă în timpul în care profesorul își face job-ul, să acorde timpul doar elevilor și să le ofere acestora toată atenția și tot ajutorul necesar pentru a se asigura că elevul a înțeles.”
  • “Cred că cei mai mulți tineri se confruntă cu plictiseala, o maladie ce se poate trata prin amenajarea unor locuri în natură mai îngrijite și pașnice sau prin organizarea mai multor activități interactive ce i-ar putea aduce împreună și i-ar mai scoate din case, din fața ecranelor, i-ar aduce în aer liber.”
  • “Este trist pentru că, deși noi suntem viitorul, nu suntem considerați capabili de lucruri mari, nu beneficiem de condiții pentru a ne putea desfășura activitățile.”
  • “Ne dorim inițierea unui proiect de educație financiară pentru elevi, care să ne învețe despre valoarea banilor, organizarea de întâlniri între tineri și diferite persoane cu experiență care să ne ajute în dezvoltarea personală.”
  • “Este nevoie de consiliere și mentorat pentru tineri. Nu prea suntem ascultați, iar dacă suntem este mai degeaba, pentru că adulții, profesorii, nu țin cont de sentimentele noastre, de partea spirituală ce provoacă de multe ori probleme grave, cum ar fi izolarea, tentativele de suicid.”
  • “Mă deranjează discriminarea, sentimentul de nesiguranță, lipsa evenimentelor și activităților de dezvoltare personală în afara orelor de curs. Sunt multe lucruri care se pot face prin proiecte de voluntariat, cum ar fi amenajarea unor spații verzi. Vrem concerte susținute de tineri talentați, activități de dezvoltare personală gratuite în fiecare weekend.”
  • “Avem prea puține locuri decent amenajate pentru a petrece timpul în aer liber. Parcurile sunt mizerabile. Boschetarii, cerșetorii, romii sunt agresivi iar poliția nu ia atitudine sau ne chestionează/legitimează tot pe noi. De asemenea, tinerii au o lipsă de încredere în ei, nu își cunosc bine drepturile și obligațiile, au nevoie să fie educați cu privire la siguranța proprie.”
  • “Lipsa educației financiare, lipsa educatiei sexuale, lipsa trainingurilor și cursurilor de mentorat pentru orientarea în carieră.”
  • “O problemă care afectează tinerii buni este sprijinul financiar redus pentru elevii premiați (inter)național. Aș propune un program al școlii care să le permită elevilor calificați la olimpiada (inter)națională să se pregătească din timp, cât mai intens.”
  • “Unanimitatea. Adică toți sunt la fel. Iar dacă te exprimi în felul tău, primeşti hate, ești tratat cu aroganță, ți se pun etichete, ești ținut departe de grupurile celor populari. Neprietenia.”
  • “Nevoia unui loc al asociațiilor din Focșani, un fel de Hub în care să avem spațiu armonios, liniștit și plăcut, un loc non-formal în care am putea pune țara/orașul la cale.”

Puternici împreună

Concluzia trasă de un alt tânăr este că “oricare ar fi problemele tinerilor, acestea se pot rezolva doar printr-un efort comun.” Răspunsurile oferite ne arată că tinerii sunt capabili dea glas problemelor lor și să devină o “voce” în comunitate. Însă pentru a reprezenta pe termen lung interesele generației și ale comunității în care trăiesc e nevoie de ceva mai mult, e nevoie să fie tratați cu încredere, să fie încurajați și ajutați să se organizeze. Mai mult, este nevoie de rezultate concrete care să le arate că participarea la viaţa publică are beneficii directe. Lipsa de informații, apatia, frica de consecinţele participării în acţiuni deschise de sensibilizare, incapacitatea şi teama de a lua decizii, de a dezbate, de a vorbi în public, alături de lipsa resurselor financiare pun piedici organizării comunitare. Totuși, succesul altor grupuri de acţiune din România care au început să caute soluţii la probleme concrete ale comuntății ne dau speranța că și în Focșani se pot face lucruri împreună cu oamenii obișnuiți.

Problemele ridicate de tineri vrânceni vor fi dezbătute într-o întâlnire comună organizată cu aceștia sâmbătă, 23 Septembrie 2017, de la ora 12.00, în sala mică a Ateneului Popular Maior Gh. Pastia. Toți tinerii care vor să schimbe ceva în comunitate sunt invitați să se alăture Grupului de inițiativă civică Tineret în (re)Acțiune.

Dezbaterea face parte dintr-un proiect susținut prin intermediul Professional Fellows Program – fondat de către Departamentul de Stat al SUA și derulat în Sud-Estul Europei de către Great Lakes Consortium for International training and development.

Detalii la numărul de telefon 0744.21.70.31, email eutusieifocsani@gmail.com sau pe pagina de Facebook Tineret in (re)Acțiune.

 

(Silvia Vrinceanu Nichita și Andreea Preda – Clubul de jurnalism Tineret în (re)Acțiune)

Lasă un răspuns